دستورالعمل جدید ارائه خدمات بانکی به اتباع-1401

بررسی ها از جزئیات دستورالعمل جدید ارائه خدمات بانکی به اتباع نشان می‌دهد / دارندگان کارت آمایش همچنان در فهرست ممنوعه‌ها

وزارت اقتصاد دستورالعمل جدید ارائه خدمات بانکی به اتباع را منتشر کرد. برخلاف خوش‌بینی‌ها مبنی بر صدور این بخش‌نامه و حل مشکلات بانکی مهاجران، جزئیات این دستورالعمل نشان می‌دهد،

نظام بانکی ایران همچنان درهای خدمات بانکی خود را به روی عمده مهاجران افغانستانی بسته است؛

به‌طوری که فقط مهاجرانی که دفترچه اقامت ویژه دارند، از دریافت تمامی خدمات بانکی بهره‌مند خواهند بود و سایر مهاجرانی که دارنده دفترچه آمایش،

دفترچه اقامت یا دفترچه پناهندگی هستند، از دریافت عمده خدمات بانکی محروم هستند و جزو ممنوعه‌ها معرفی شده‌اند.

بعد از سال‌ها گرفتاری مهاجران برای دریافت خدمات بانکی و رسانه‌ای شدن این موضوع، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اعلام کردند که

به‌دنبال حل مشکلات بانکی اتباع بوده و در همین راستا در حال تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات بانکی به مهاجران هستند. حالا این دستورالعمل منتشر شده

اما در جزئیات آن خبری از حل مشکلات بانکی عمده مهاجران افغانستانی نیست.

این دستوراالعمل که از سوی شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم وزارت اقتصاد صادر شده، نحوه ارائه خدمات بانکی به اشخاص خارجی مشخص شده است.

هرچند این دستورالعمل به عنوان یک سری اقدامات جدید معرفی شده اما محتوای این دستورالعمل تقریبا تکرار همان سیاست‌هایی است که از قبل در حال اجرا بود.

در این دستورالعمل افراد «خارجی» در سه گروه دسته بندی شده است.

گروه اول شامل کسانی می‌شود که دارای دفترچه اقامت ویژه هستند یا دارای اقامت دیپلماتیک، کنسولی و اقامت خدمت هستند.

این گروه طبق این دستورالعمل، از تمامی خدمات بانکی بهره‌ مند خواهند بود

و بانک‌ها مجاز به ارائه هرگونه درخواست بانکی به این گروه مانند سایر مشتریان خود هستند.

مدرک اقامتی دفترچه ویژه، توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا برای اتباع خارجی ساکن در ایران صادر می‌شود.

یکی از موارد صدور دفترچه اقامت ویژه برای کسانی است که در قالب «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌‌المللی» یا «آی کانکت» واجد شرایط شناخته شده‌‌اند.

پذیرفته‌­شدگان این طرح از اقامت ویژه سه ساله و پنج ساله برخوردار هستند و همچنین اتباع خارجی که در قالب گردان فاطمیون و زینبیون در جنگ سوریه حضور داشتند، از سوی دولت ایران اقامت ویژه دریافت کردند.

این نوع مدرک تقریباً تمامی حقوق شهروندی به‌جز حقوق سیاسی را برای مهاجران ایجاد می‌کند.

اما در میان جمعیت مهاجران کسانی که دارای این دفترچه هستند در نسبت با سایر مهاجران اندک است و طبق اعلام رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزارنفر دارای دفترچه اقامت ویژه هستند.

درحالی که جمعیت مهاجر افغانستانی ساکن ایران حدود ۵ میلیون نفر برآورد می‌شود.

گروه دوم اتباعی هستند که دارای مدرک آمایش، دفترچه اقامت یا دفترچه پناهندگی هستند.

این افراد بیشترین جمعیت مهاجر در ایران را شامل می‌شوند و از بین ۵ میلیون نفر جمعیت برآوردی مهاجر افغانستانی، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع کسانی هستند که طبق دسته بندی بانک مرکزی جزو گروه دوم تشخیص داده شدند.

براین اساس این گروه تقریبا مانند سابق از عمده خدمات بانکی همچنان محروم خواهند بود.

تعمیرات کارتخوان
تعمیرات کارتخوان

خدمات بانکی

ارائه هرگونه خدمات بانکی آنلاین به گروه دوم ممنوع است و همچنین افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری با دسته چک، فروش ارز، اجاره صندوق امانات و نقل و انتقالات الکترونیک برای این مهاجران ممنوع است.

وزارت اقتصاد برای گروه دوم آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاههای غیرپرداخت را اعمال کرده و همچنین این افراد برای خرید از طریق کارت بانکی با محدودیت سقف مواجه هستند.

سقف هر تراکنش برای اتباع معادل ۵۰۰ هزار تومان است. این دسته از اتباع برای برداشت روزانه از حساب سپرده خود فقط مجاز به برداشت مبالغ خرد هستند و برداشت بیشتر از آن برای آنها ممنوع است.

همچنین محدودیت جغرافیایی از دیگر مصوبات این دستورالعمل است. برای مثال اگر فردی در تهران افتتاح حساب کند، نمی‌تواند در مشهد خدمات بانکی دریافت کند و

شعبه بانک از متقاضی می‌خواهد که به همان بانکی که افتتاح حساب کرده، مراجعه کند.

اتباع مدت‌هاست در دریافت خدمات بانکی با مشکل مواجه هستند و نهادهای مرتبط پیش‌تر وعده حل این مشکلات در قالب بخش‌نامه بانک مرکزی داده بودند.

افشار دارابی، سخنگوی وزارت کشور

افشار دارابی، سخنگوی وزارت کشور در واکنش به ممنوعیت و محدودیت ارائه خدمات بانکی به اتباع اعلام کرده بود که مشکل ارائه خدمات به اتباع خارجی رفع خواهد شد.

او گفته بود:«وزارت کشور زمانی که از مشکل اتباع خارجی برای دسترسی به خدمات بانکی مطلع شد، بلافاصله پیگیری‌های خود را در این زمینه آغاز کرد و مشکل ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی حل خواهد شد.»

همچنین مدیر روابط عمومی بانک مرکزی وعده داده بود که خدمات مبتنی بر کارت و خرید اینترنتی برای کلیه اتباع خارجی در دسترس قرار خواهد گرفت و سایر خدمات بانکی پس از دریافت اطلاعات هویتی از مراجع ذی‌صلاح ارائه خواهد شد.

اما حالا بخشنامه جدید وزارت اقتصاد آب پاکی را روی دست اتباع ریخته و به‌صورت رسمی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را تایید و تثبیت کرد.

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت درخواست در لیست انتظار با وارد کردن ایمیل خود در فرم زیر ، هر زمان کالای مورد نظر شما در دسترس باشد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.